Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Friday, November 26, 2004

Telefon Kamera

Baru-baru ini diumumkan yang Kerajaan Saudi haramkan telefon kamera dari dibawa masuk ke dalam Tanah Haram. Siapa yang bawa juga kameranya akan dirosakkan. Jadi telefon kamera sudah termasuk dalam senarai seperti kamera video dan risalah-risalah propaganda yang memang dilarang. Bagus juga ‘pengharaman’ ini sebab macam di masjid kita di sini juga, bunyi telefon selular ini cukup menganggu kesyahduan masjid; dan ketenteraman jemaah yang lain. Tapi jangan kita mengata bukan-bukan, kemungkinan besar mereka hanya terlupa tutup sebelum solat. Tak payahlah sampai kena khatib umumkan ‘sila tutup telefon’ macam dalam panggung wayang.

Saya ada dua pandangan dalam soal kamera ini. Pertama saya rasa wajar ia dibolehkan. Kedua saya rasa wajar juga dilarang. Ia wajar dibolehkan sebab dengan telefon kamera ini boleh dihantar gambar terkini pada anak-anak di tanah air buat penghilang rindu. Baik juga dilarang sebab takut disalahgunakan dan dihantar gambar bukan-bukan.

Suatu masa dulu Kerajaan Saudi cukup tegas pasal gambar Masjidil Haram, Kaabah dan tempat-tempat suci yang lain. Gambar yang sampai ke Malaysia Cuma gambar hitam putih yang patutnya dah lama masuk arkib. Cuma kebelakangan ini sudah ada jurugambar yang dibenarkan merakamkan haji dan umrah dan senario Tanah Haram. Perjalanan haji sudah dirakam dan ditayang dalam ‘Discovery Channel’, dalam ‘Jejak Rasul’ dan mungkin dokumentari lain-lain bahasa. Poster-poster Masjidil Haram dan Masjidil Nabawi kini boleh dibeli dengan mudah. Solat terawikh pun kini disiarkan secara langsung. Gambaran Baitullah kini lebih ‘grafik’ daripada masa dulu dimana ada orang kata Kaabah itu tak boleh nak diceritakan rupanya. Kita di Malaysiapun memang cukup liberal dalam hal ini. Kaabah replikapun dibuat untuk penerangan haji. Mungkin di Malaysia hal ini boleh. Di negara lain ditakuti ada yang cukup pergi haji di Mekah replika saja. Dalam ‘Discovery’ (atau mungkin siaran TV lain) baru ini kalau tak salah saya diberitahu ada golongan yang mengerjakan haji di India kerana sudah ada ‘Kaabah’ dan ‘Masjidil Haram’nya. MasyaAllah. Dalam hal ‘khurafat’ dan ‘bidaah’ ini Saudi memang tegas. Mana-mana objek termasuk yang memang amat bersejarahpun kalau mula di’puja’ (macam keramat di tempat kita) ia akan dirobohkan. Para jemaah haji yang meraung-raung di dinding Kaabah dan di pagar makam Rasulullah terpaksa dihalang secara kasar. Mungkin bagi orang Saudi, Kaabah dan Makam Nabi sentiasa depan mata mereka taklah mereka hairan sangat, bagi yang datang dari jauh; dari Afrika dan dari India, orang-orang jauh macam kita semua, saya nampak mereka semata-mata melepas rasa ‘rindu’ yang amat dalam. Cuma per’nyata’an rindu mereka lebih ‘dramatik’ dari kita. Tapi itu pandangan saya sahaja. Tugas ‘Khadam Dua Tanah Suci’ yang pegang oleh Saudi bukan satu amanah yang ringan. Nak kawal 2 hingga 3 juta jemaah bukan mudah. Mereka sudah melakukan segalanya sebaik mungkin. Kalau beri tugas itu pada kita belum tentu lagi. Anjur sukan ‘komanwel’ pun boleh rugi.

Kalau setakat dilarang bawa telefon kamera tu, ikut sajalah. Tak ada apa yang rugi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home