Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Sunday, November 21, 2004

Kursus Haji.

Saya terlepas kursus haji bersiri yang dibuat sepanjang tahun. Mungkin sebab saya tidak menjangka akan dapat pergi setelah rayuan pertama ditolak. Bila rayuan kedua dibuat dan diterima barulah kelam-kabut untuk berkursus. Bagi orang-orang macam saya inilah agaknya kursus haji intensif dibuat. Dan khabarnya adalah satu lagi raptai haji perdana sebelum berangkat nanti, cukup dengan qiamullail sekali. Bagaimanalagi kita hendak menafikan betapa Tabung Haji cukup teratur dan terperinci.

Kursus Haji intensif ini lucu juga. Terketar-ketar pakcik-makcik bila kena menjawab soalan periksa. Pakai A B C (objektif) pulak tu. Orang umur lima puluhan mana pernah ambil periksa objektif. Kelakar juga Tabung Haji ini rasa saya. Seorang dua disebelah saya, jangankan nak menjawab soalan periksa, membaca menulispun tak reti. ‘Awang tolong jawablah untuk pakcik’ minta mereka. Ada yang menarik nafas lega bila diumumkan ‘yang tak pas periksa pun boleh gi haji juga.’ Kata seorang pakcik, ‘Pok dok rajing mis krusus aji. Masa krusus ingak blake, le ning dok ingat satu sa doh.’ (Pakcik tak pernah tertinggal kursus haji. Masa kursus ingat belaka. Sekarang semuanya dah lupa.) Namun begitu ujian sebegini dan penerangan selepasnya cukup berkesan untuk melihat tahap kesediaan jemaah. Paling terkesan adalah kata pegawai haji, ‘Kalau tak ingat pun tak apa, haji ini kebanyakannya hanya niat dan perbuatan, bukan hafalan. Lagipun ustaz-ustaz dari Tabung Haji akan sentiasa ada untuk menjawab sebarang persoalan. Bagi yang saat-akhir macam saya penjelasan falsafah haji dan keperihatinan pengurusan haji sebegini ‘melegakan’.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home