Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Saturday, November 20, 2004

Tabung Haji

Ramai orang kata Tabung Haji macam-macam. Saya juga begitu. Tapi pasal urusan haji biarlah saya jadi orang yang berkata mereka hampir sempurna. Kekurangan mereka bukan kerana kekurangan usaha (not for lack of trying) tetapi kerana suasana. Pengalaman mereka berdekad-dekad lamanya mengurus puluhan ribu manusia, men’selesa’kan mereka dalam kelompok yang berjuta bukan mudah. Ada anak empat orang anak dalam kereta pun sudah pening kepala, apatah lagi melayan tok ki, tok wan, pakcik makcik, abang adik, tak kira lagi ‘datuk datin’ yang mahu dilayan bagai datuk datin di tempat sendiri. Mereka cukup teratur, cukup sistematik. Dari buka akaun Tabung Haji, mendaftar untuk haji, kursus, raptai dan segala urusan pengangkutan, penempatan, makan minum, kesihatan dan kebajikan, segalanya disusun kemas dan teratur. Saya ‘tabik’ dan mencanang ‘kebaikan’ Tabung Haji ini kerana saya bukanlah jenis orang yang mudah menerima sesuatu yang kurang teratur, bukan mudah menyebut ‘sabor, hok susoh ni ujiang blake’ [sabar, segala kesusahan ini ujian belaka] bila berdepan dengan kekurangan dan kelam-kabut. Saya ‘ter’biasa dengan segala urusan harian diurus orang lain, beratur untuk urusan bank dan pejabat pun amat jarang. Namun sebenarnya saya mendapati ujian haji adalah ujian diri, bukan semasa ditanah suci sahaja malah dari sini lagi. Pegawai-pegawai Tabung Haji saya puji kerana keramahan mereka, kesabaran mereka berdepan dengan manusia yang berbagai kerenah dan rupa.

Paling utama rasa saya ialah pendekatan mereka. Mungkin ia hanya perasan saya, tapi saya melihat mereka telah melepasi persoalan ‘mistik’ yang sering dikaitkan dengan haji dan menggantikan dengan penjelasan yang hampir saintifik. Contoh? Orang kita sering mengaitkan jemaah yang sakit di Tanah Suci dengan ‘pembalasan’ atas dosa-dosa kita. Jawaban Tabung Haji rasa saya cukup cantik. ‘Janganlah kita bebankan sahabat kita dengan tohmahan. Kalau pun mereka dikifaratkan dan bukan kita, sepatutnya kita doakan mereka agar mudah mengerjakan haji bersama-sama kita. Sebenarnya ramai kita yang sakit kerana tidak menjaga kesihatan sebelum berangkat, tidur yang tidak cukup melayan tetamu yang berziarah, kenduri yang dibuat disaat akhir, runsing dalam kapalterbang hingga tidak dapat melelapkan mata, cuaca yang berbeza, banyak berjalan-kaki dan adakalanya keletihan kerana terlalu banyak amalan sunat hingga tiada lagi tenaga untuk melaksanakan rukun haji selepas wukuf dan di hari-hari tasyrik.’ Jawaban seperti ini sebenarnya membuka mata jemaah. Lebih baik lagi adalah saranan agar para bakal haji berlatih berjalan kaki sebulan-dua sebelum berangkat. Lepas kursus haji saya nampak makin bertambah teman ‘jogging’ dan berjalan di Taman Batu Buruk waktu pagi.

Untuk pegawai dan kakitangan Tabung Haji – syabas. Jazzakallah Hu Khairan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home