Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Saturday, November 20, 2004

Mukaddimah

Umrah 1998 melahirkan rasa rindu yang amat sangat untuk kembali berada di hadapan rumah Allah sekali lagi. Kali ini sebagai tetamu untuk melaksanakan haji. Masih lagi ada kalinya menitis air mata mengingatkan rasa lapang dan ‘lega’ bila kepala dicukur botak selepas sai’ kali kedua; juga lenguh ‘labu betis dan keting’ menapak lantai marmar yang keras waktu tawaf dan sai’. Kata orang-orang dahulu, hanya tetamu yang dijemput sahaja akan sampai ke Baitullah. InsyaAllah. Itulah doa semasa tawaf wida’ dahulu. Rindu yang terbuku bila tidak lagi dibenar menoleh ke belakang melihat Kaabah dalam perjalanan pulang.

Syukur kerana jemputan itu telah datang. Izin dari ‘tuan pemilik rumah’ – setelah lama menunggu. Mungkin ada sebab kenapa jemputan lewat itu. Sebenarnya yang memohon untuk pergi itu belum bersedia. Mungkin sekarangpun belum sepenuhnya. Tapi dengan izinNya, kesediaan itu adalah ketentuanNya juga.