Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Tuesday, November 23, 2004

Bercukur

Sebelum buat umrah dalam tahun 1998 dulu, saya tidak pernah bercukur. Bercukur masa masih bayi tak kiralah sebab itu ‘dicukur’ bukan ‘bercukur’. Rupanya nak bercukur ini bukan mudah, rambut di atas kepala ini macam satu lambang kebanggaan, membotakkan kepala macam menghina diri sendiri. Lepas umrah pertama kali saya hanya bergunting, tak sanggup untuk membuang segala rambut walaupun asalnya memang itu yang saya niatkan awalnya. Hanya setelah umrah kali kedua esoknya, saya mengeraskan hati untuk melalui ‘penghinaan’ ini. Tukang-tukang gunting Arab di kedai gunting sebelah Marwah cukup memberi ransangan, ‘Botak? Botak?’ kemudian pantas mencukur bila saja kita menganggukkan kepala, cepat, lima minit pun tak sampai semuanya selesai, bersorak mengangkat ibu-jari tanda ‘bagus’ bila kepala selesai dibotakkan. Lebih meriangkan ialah tepukan dan tahniah dari teman-teman seumrah apabila saya muncul dengan kepala botak di dewan makan hotel. Sebenarnya tidak ada kata yang dapat menggambarkan rasa syahdu dan ‘humble’ apabila tiada apa lagi yang menutupi kepala. Tiada juga kata yang dapat menggambarkan ke’lapang’an hati setelah bercukur pertama kali.

Bercukur dalam ritual umrah menandakan tahallul – tamatnya satu umrah yang bermula dengan niat di miqat diikuti dengan tawaf dan saei. Kerana bergunting ini selepas saei dan tahalul bagi umrah, ramai yang tersalah anggap bercukur atau bergunting itu tahalullul. Bagi haji tahallul itu bukan bergunting tetapi melaksanakan tiga rukun - melontar di Aqabah, tawaf serta saei dan bergunting.

Sebenarnya niat asal saya untuk bercukur bukan lahir semata-mata kerana rukun tetapi terbit dari kisah yang tercatit dalam sirah – berlaku semasa haji yang terhalang dalam peristiwa Hudaibiyah. Kisah bercukur ini diceritakan dengan cukup indah dalam tulisan Abu Bakar Sirajuddin (Martin Ling – Muhammad His Life Based The Earliest Sources), penulis barat yang memeluk Islam setelah mengkaji sejarah Rasulullah. Kerana cerita itu cukup indah bagi saya, izinkan saya tuliskan semula petikannya. Terjemahan saya sendiri, maaflah jika ia kurang menepati yang asli.

Dalam sejarah, sesungguhnya bercukur itu satu penghinaan. Ingatlah kisah utusan Rasulullah dibotakkan oleh pengganti Chosroe di Madain, sebagai menghina Rasulullah.

Namun ia hakikatnya satu penghinaan diri di hadapan Tuhan Maha Pencipta. Setiap helai rambut yang digugurkan ini mengharapkan keampunan dariNya. Moga beroleh juga syafaat Rasulullah dan terlepas dari tergolong dalam golongan yang ‘sangsi’ dengan Baginda.

Segala puji yang tertentu bagi Allah yang telah menyempurnakan ibadahku, kurniakanlah satu kebajikan dengan setiap helai rambutku, hapuskanlah denganya satu kejahatan, angkatlah dengannya satu darjat, ampunilah aku serta orang-orang yang bercukur, bergunting dan sekelian orang-orang Islam.’
[Doa bercukur]

Maha Suci Allah, Segala Pujian Bagi Allah dan Allah Maha Besar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home