Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Tuesday, November 23, 2004

Ihram

Memakai ihram adalah ritual penting haji dan umrah. Bagi perempuan, ihram hampir sama dengan memakai telekung sembahyang - ada pilihan nak berseluar atau berkain ‘maxi’. Masih ada ruang untuk kelihatan anggun sekalipun bertudung lingkup. Bagi lelaki, cuma dua helai kain putih yang tidak berjahit. Yang berjahit semua tak boleh walaupun yang kecik-kecik. Dan tidak tertinggal tali-pinggang ‘glamor’ haji yang warna hijau tu. Tali pinggang tu selain dari simpan duit adalah benda paling penting untuk elakkan kain terlucut atau terbuka. Jadi pakai ihram ini ada tekniknya. Masa belajar bab haji di sekolah lama dulu, faham saya ihram ini adalah pakaian. Lepas belajar semula ini baru saya sedar ihram ini lebih besar signifikasinya.

Memakai pakaian ihram disertai niat ‘Sahaja aku mengerjakan haji dan aku berihram dengannya kerana Allah Taala.’ Renungi niat itu ‘....... aku berihram dengannya’ bererti memasuki ihram, memasuki ‘haram’. Dari segi fizikal ada tiga signifikasi memasuki ‘haram’ – satu memakai pakaian ihram, kedua memasuki Tanah Haram (al-Haramain kata orang Saudi) dan ketiga memasuki lingkungan di mana kita di’haram’kan dari melakukan sesuatu yang biasa kita lakukan untuk tempoh yang ditetapkan.

Paling utama, paling penting dan paling signifikan dalam ritual ihram ini adalah penyerahan diri secara mutlak untuk suatu ibadah kemuncak dalam kehidupan Mukmin. Kita memasuki ‘haram’ dengan mengharamkan diri kita dari keselesaan yang paling asas – pakaian dan naluri seks; kemewahan – memakai wangianpun dilarang; dan nafsu – berburu, membunuh binatang dan tanaman. Kita meninggalkan segala ‘keduniaan’ untuk pengabdian yang mutlak. Dalam tempoh ihram itu yang dituntut hanyalah untuk beribadat kepada Allah.

Ihram mesti dipakai sehingga tahalul. Kalau umrah tahalulnya bergunting atau bercukur. Kalau Haji tahalul ada tiga syarat. Saya teruja (bahasa standard untuk ‘excited’) juga nak cerita pasal bercukur ni sebab ada pengalaman peribadi yang menarik. Jadi kita ceritakan dalam bab lain. Lepas tahalul barulah terlepas dari ‘haram’; boleh tanggalkan pakaian ihram, boleh pakai baju biasa dan boleh semuanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home