Name:
Location: Kuala Terengganu, , Malaysia

an architect by training, a teacher at heart, an observer by nature and a writer without discipline at best; other scribbles at www.puncacipta.com

Tuesday, November 23, 2004

Kemenangan Yang Pasti

Terjemahan Petikan daripada Abu Bakar Sirajuddin (Martin Ling – Muhammad His Life Based The Earliest Sources)

Sebahagian daripada kekecewaan (sahabat) akhirnya mula mereda; namun sewaktu Suhayl dan yang lain (rombongan Qurasy) meninggalkan kawasan perkhemahan membawa bersama mereka Abu Jandal (pemuda Qurasy yang memeluk Islam tetapi terpaksa diserahkan kepada keluarganya yang masih kafir kerana mematuhi terma perjanjian Hudaibiyah) yang menangis dibelenggu dengan rantai, jiwa orang-orang Islam kembali berkocak. Rasulullah berdiri berasingan bersama kelompok wakil-wakil yang menandatangani perjanjian. Baginda bergerak meninggalkan mereka, berjalan menuju kelompok jemaah. ‘Bangun dan korbankan haiwan kamu’ sabda Baginda, ‘dan cukurlah kepalamu’. Tidak seorangpun bergerak, Baginda mengulangi perintahnya kali kedua dan ketiga, namun semuanya merenung Baginda dengan wajah kosong dan hampa. Mereka tidak menentang Rasulullah, tetapi dengan keinginan mereka (untuk menunaikan umrah) berkecai dengan peristiwa yang berlaku, mereka benar-benar merasa keliru bila diperintah melaksanakan sesuatu yang tidak sewajarnya; dalam sunnah Ibrahim korban mesti dilaksanakan dalam Tanah Haram, begitu juga dengan bercukur. Begitu, keengganan mereka mengecewakan Rasulullah, lalu Baginda meninggalkan mereka menuju ke khemahnya sendiri dan memberitahu Ummu Salmah apa yang berlaku. ‘Pergilah,’ kata Ummu Salmah, ‘laksanakan korbanmu dan jangan kau berkata sesuatu kepada sesiapapun sehingga selesai korbanmu’. Rasulullah lalu beredar ke unta yang telah disiapkannya untuk korban dan dengan menyebut kuat-kuat: Bismillahi Allahu Akbar supaya didengar oleh rombongannya, menyembelih korban Baginda. Mendengarkan takbir Rasulullah, berkejaranlah sahabat bangun untuk melaksanakan korban; dan bila Rasulullah memanggil Khirash, dari suku Khuza’ah yang dihantar sebelum Uthman ke Mekah – untuk mencukur kepalanya, para sahabat bersegera mencukur satu sama lain hinggakan Ummu Salmah merasa takut kalau-kalau mereka mencederakan sesama mereka. Namun sebahagian mereka hanyalah menggunting rambut kerana tahu bahawa ianya dibolehkan sebagai ganti. Dalam masa yang sama, Rasulullah kembali ke khemah Baginda dengan Khirash; dan apabila selesai bercukur Baginda berdiri di hadapan khemahnya dengan kepala yang siap bercukur lalu berdoa: ‘Allah merahmati orang-orang yang bercukur!’ Sementelah, kumpulan yang hanya bergunting bersuara memprotes: ‘Dan orang-orang-orang yang bergunting, Ya Rasulullah.’ Tetapi Baginda mengulangi doa yang sama. Suara protes semakin kuat. Kemudian setelah diulang sekali lagi dan dengan laungan protes yang kian bergema barulah Baginda menambah: ‘dan untuk orang-orang yang bergunting!’ Bila ditanya kemudiannya kenapa Baginda awalnya hanya mendoakan orang-orang yang bercukur, Baginda menjawab: ‘Kerana mereka tidak sedikitpun berasa sangsi.’

Terjemahan petikan dari bab ‘Kemenangan Yang Pasti (A Clear Victory)’ m/s 254,255 Abu Bakar Sirajuddin (Martin Ling – Muhammad His Life Based The Earliest Sources)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home